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東京外国語大学学術成果コレクション >
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Title :学習支援としての情報リテラシー教育 : これまでとこれから
Title alternative :Information literacy education as learning support : past practices and future possibilities
Authors :茂出木, 理子
Authors alternative :Modeki, Riko
Publisher :学術文献普及会
Issue Date :Mar-2014
Language :Japanese
Abstract :情報リテラシーを習得することは,「学び方」を身に付けることと同義であるという観点から,今後の情報リテラシー教育について,先行論文の調査分析と関係者とのディスカッションから得られた知見を基に論考する。これまでの実践を振りかえると,情報リテラシー教育が大学図書館の業務として定着したことは大きな成果であった。しかし,文献検索を中心とした講習会にとどまらず,大学の教育改革に合わせた学習支援としての情報リテラシー教育への転換が必要である。学習理論の理解をはじめ,担当者が意識し,実践するべき9項目について述べる。 Based on knowledge gained through an environmental scan of the literature and discussions with practitioners, the author looks at information literacy education in the past and present from the perspective that gaining information literacy is the same thing asPlearning to learn.WIn looking back at what has been accomplished, it is a major accomplishment that information literacy education has been incorporated into university libraries operations. But it should not be limited to workshops on information retrieval. It is critical that information literacy education evolve to provide learning support in tandem with changes in university education. Beginning with an understanding of learning theory, the author offers 9 points that she has become aware of and believes should be put into practice.
Type Local :雑誌掲載論文
ISSN :03860507
URI :http://repository.tufs.ac.jp/handle/10108/80083
Citation :大学図書館研究 (Journal of college and university libraries) no.100 p.53 -64
Appears in Collections:発表論文(図書館)

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